Τι γίνεται επιτέλους με τα posthumous albums;

Αυτή είναι η ερώτηση με την οποία έρχονται αντιμέτωποι πολλοί ενθουσιώδεις ακροατές μουσικής, όταν βλέπουν τους αγαπημένους τους καλλιτέχνες να πεθαίνουν. Ο θάνατος ενός μουσικού προφανώς φέρνει σε πολύ έντονο βαθμό τα φώτα της δημοσιότητας πάνω σε αυτόν και το έργο του. Πολλοί περισσότεροι άνθρωποι ξαφνικά αρχίζουν να ακούν τη μουσική του και από αυτή την άποψη, η δημοσίευση ακυκλοφόρητου υλικού ακούγεται εντελώς λογική, καθώς υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση. Είναι όμως πράγματι έτσι;

Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση δεν είναι προφανής, καθώς εμφανίζονται δύο διαφορετικές εκδοχές, που προβληματίζουν την κοινή γνώμη πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα: Από τη μια, η εσπευσμένη, εξαιτίας της αυξημένης δημοσιότητας, κυκλοφορία μουσικής που ο καλλιτέχνης θεωρούσε ανολοκλήρωτη ή σε κάθε περίπτωση μη αντάξια των προσδοκιών του, και από την άλλη, η δημοσίευση υλικού που ήταν στα τελευταία στάδια της ολοκλήρωσής του πριν το θάνατο του καλλιτέχνη, σε στενή επικοινωνία με τους άμεσους συνεργάτες του, και με απόλυτο σεβασμό στις επιθυμίες του. Παραδείγματα των δύο αυτών εκδοχών μπορούμε να συναντήσουμε στη μουσική σκηνή χωρίς να γυρίσουμε πολύ πίσω το χρόνο. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της μη ορθής παραγωγής ενός άλμπουμ μετά το θάνατο του καλλιτέχνη είναι το τελευταίο άλμπουμ του Pop Smoke, του drill artist που πέθανε το 2020, με τίτλο «Faith». Το άλμπουμ, που κυκλοφόρησε τον Ιούλιο του 2021, δεν ακούγεται σαν ένα ολοκληρωμένο project, αλλά σαν μια τραβηγμένη συλλογή ημιτελών στροφών τις οποίες προσπαθούν να «κουβαλήσουν» τα αναρίθμητα features, που καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος των είκοσι (!) κομματιών. Το άλμπουμ έχει συγκεντρώσει αρκετές αρνητικές κριτικές, με ένα μεγάλο μέρος των ακροατών να ισχυρίζονται ότι το ανολοκλήρωτο αυτό υλικό ήταν απλά μια προσπάθεια της δισκογραφικής του Pop Smoke και όσων ενδεχομένως επωφελούνται οικονομικά από τα έργα του να αυξήσουν τα κέρδη τους, όσο το όνομά του ακούγεται περισσότερο από ποτέ.

Από την άλλη πλευρά, μπορούμε να εξετάσουμε το άλμπουμ «Circles» του Mac Miller, το οποίο κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο του 2020, περίπου δύο χρόνια μετά το θάνατο του καλλιτέχνη. Το άλμπουμ, το οποίο περιλαμβάνει κάποια από τα πιο προσωπικά και ενδιαφέροντα κομμάτια του Mac, ήταν σε μεγάλο βαθμό ολοκληρωμένο πριν από το θάνατό του. Πάνω στο άλμπουμ εργάστηκαν μερικοί από τους πιο έμπιστους συνεργάτες του, ενώ η κυκλοφορία του ήρθε σαν ανακούφιση για τους εκατομμύρια θαυμαστές του, οι οποίοι μπόρεσαν να καταλάβουν καλύτερα τη συναισθηματική κατάσταση και τον ψυχικό κόσμο του Mac πριν το θάνατό του. 

Το βέβαιο πάντως είναι ότι το δίλημμα παραμένει, και πολλοί καλλιτέχνες έχουν τοποθετηθεί σε κάποια από τις δύο πλευρές. Ένας από αυτούς είναι και ο Anderson .Paak, ο οποίος πρόσφατα δήλωσε ξεκάθαρα, κάνοντας τατουάζ στο χέρι του, ότι δεν θέλει να δημοσιευτεί μουσική με το όνομά του μετά το θάνατό του, καθώς αυτή δεν θα ήταν έτοιμη για το κοινό. Άραγε οι δισκογραφικές θα σεβαστούν το αίτημά του;

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *